ماست‌مالی با هوش مصنوعی کافی است

banner
اگر از فردی بپرسید کدام کمپانی هوش مصنوعی را در محور کسب‌وکارش جای می‌دهد، به‌احتمال‌زیاد برخی اسامی قابل‌پیش‌بینی و ابرقدرت‌های فناوری را نام خواهد برد: الفبت (گوگلمتا (فیس‌بوکآمازون، مایکروسافت، تن‌سنت و علی‌بابا. اما بسیاری از رهبران سازمان‌هایی جاافتاده‌ در سایر صنایع حس می‌کنند که سازمان‌ آن‌ها توانایی لازم برای تحول در جهت به‌کارگیری هوش مصنوعی را ندارد. از آنجایی‌که این فناوری نسبتاً جدید است و یک دهه پیش، هیچ‌یک از کمپانی‌ها به هوش مصنوعی مجهز نبودند، تمام سازمان‌های موفق از روش‌ یکسانی پیروی کرده‌اند: مسئولیت ساخت هوش مصنوعی را به گروهی از افراد سپرده، داده‌ها، استعدادها و منابع مالی لازم را جمع کرده و در نهایت به جسورانه‌ترین شکل ممکن پروژه‌های خود را پیش بردند.
خلاصۀ ایده مسئله بسیاری از کمپانی‌ها فقط مشغول سعی‌وخطا در حوزۀ هوش مصنوعی هستند و هیچ برنامه یا ردیف بودجۀ کاملی برای به‌کارگیری سیستم‌های هوش مصنوعی ندارند. علت اغلب این مشکل به‌خاطر کمبود منابع، دامنۀ عملیاتی و زمان رخ می‌دهد. راهکار بهره‌برداری جسورانه از هوش مصنوعی و یکپارچه‌‌سازی آن با استراتژی و عملیات سازمان موجب خلق والاترین ارزش‌ها برای کسب‌وکار می‌شود. ________________________________________________________________________________ اما گفتنش آسان است. طرح‌های هوش مصنوعی در بسیاری از سازمان‌ها به‌ شکلی آزمایشی و بسیار محدود بوده و هیچ‌وقت به مرحلۀ ارزش‌آفرینی اقتصادی بهره‌برداری در مقیاس گسترده- نمی‌رسند. طی نظرسنجی مجلۀ مدیریت ام‌آی‌تی اسلون و گروه مشاورۀ بوستون در سال 2019، هفتاد درصد کمپانی‌ها تأثیر پروژه‌های هوش مصنوعی خود را صفر یا ناچیز دانستند. بر اساس نتایج همان نظرسنجی، با اینکه ۹۰ درصد از کمپانی‌ها کمابیش روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده بودند، تنها ۴۰ درصدشان طی ۳ سال گذشته به سوددهی رسیده‌اند. این نتیجه غافلگیرکننده نیست، زیرا برنامه‌های آزمایشی در همین حد جواب می‌دهند. ما در تحقیقمان طی چند سال گذشته، 30 کمپانی و آژانس دولتی را شناسایی کرده‌ایم که با تمام قوا برای بهره‌برداری از هوش مصنوعی تلاش کرده و از مزایای آن بهره برده‌اند (خیلی از آن‌ها دانش و تسلط زیادی در حوزۀ فناوری نداشتند). بسیاری از این کمپانی‌ها در صنایعی نظیر بانکداری، خرده‌فروشی و کالاهای مصرفی رقابت می‌کنند و ما پس از بررسی تلاش‌های آن‌ها، 10 اقدام مشترکشان برای بهره‌گیری موفق از هوش مصنوعی را شناسایی کرده‌ایم. سازمان شما برای دریافت بیشترین بازده از هوش مصنوعی باید دربارۀ نحوۀ تعامل انسان‌ها و ماشین‌ها در محیط کار تجدیدنظری اساسی داشته باشد و شما باید با تمرکز روی نرم‌افزارهای مناسب، شیوۀ اجرای وظایف کارکنان و همچنین نحوۀ تعامل مشتریان با سازمانتان را دگرگون کنید. باید در تمام بخش‌ها و عملیات کلیدی، طراحی فرایندهای جدید و تصمیمات داده‌محور سازمان، در پی بهره‌برداری سیستماتیک از هوش مصنوعی باشید و هوش مصنوعی باید هدایتگر محصولات، خدمات و مدل‌های کسب‌‌وکار جدید شما باشد. به‌عبارتی، فناوری باید در نهایت تمام جنبه‌های کسب‌وکار شما را متحول کند. هر کدام از 10 اقدام مشروح در این مقاله تحول کسب‌وکار شما را تسهیل می‌کنند؛ اما برای تحقق هدف نهایی تلاش‌های تدریجی کافی نبوده و باید تمام 10 مورد را اعمال کنید. مثال‌های این مقاله جزئیات موفقیت برخی سازمان‌ها را تشریح می‌کنند؛ البته شاید کسب‌وکار شما رویکرد متفاوتی برای اجرای این وظایف داشته باشد یا آن‌ها را با ترتیب متفاوتی انجام دهد.

نویسنده

توماس داونپورت استاد فناوری اطلاعات و مدیریت در کالج بابسون ، همکار تحقیق در طرح اقتصاد دیجیتال ام‌آی‌تی و مشاور ارشد در موسسه‎‌ی تحلیل دیلویت است.

ذخیره و اشتراک گذاری

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *