رهبری در شرایط بحران … یا مدیریت واکنشی؟

banner
بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز مانند هر بحران دیگری، در سه برهه زمانی آغاز، میانه و پایان هویدا می‌شود. بنابراین مهمترین مسئله این است که قادر باشیم آنچه بوده است، آنچه شاهد آن هستیم و آنچه پیش خواهد آمد را از یکدیگر متمایز کنیم.

گذشته ای وجود داشته است که در آن ثبات داشتیم و قادر به پیش بینی بودیم. در شرایط فعلی شاهد اختلال و هرج و مرج هستیم و آینده وضعیت متفاوتی را برای ما به همراه دارد. با هویدا شدن تصویر آینده برخی از سازمان‌ها از خود انعطاف نشان می‌دهند اما برای دیگران آینده می‌تواند یک فاجعه تمام عیار باشد. اقداماتی که مدیران و اعضای تیم‌ها در شرایط بحران فعلی انجام می‌دهند، نقش مهمی در تعیین سرنوشت آنها ایفا می‌کند.

بحران‌ها همواره مملو از پیچیدگی و تغییرند. در شرایط بحرانی مجری امور باید در آنِ واحد رهبر و مدیر با کفایتی باشند. رفع نیاز‌های ضروری که در شرایط فعلی احساس می‌شود، وظیفه یک مدیر است. به عنوان یک مدیر باید در کمترین زمان ممکن تصمیم‌گیری کنید و منابع مورد نیاز را گرد هم آورید. ضرب آهنگ انجام امور بسیار سریع است و اقداماتی که صورت می‌گیرد سرنوشت ساز است.

برای مشاهده ادامه متن مقاله، اشتراک تهیه نمایید.

نویسنده

 اریک جی مک نالتی مدیر «رهبری اولیه و آمادگی ملی» در هاروارد است. او به طور مشترک نویسندگی کتاب «همه چیز به تو بستگی دارد: بحران، تغییر و اینکه چگونه در مواقع حیاتی رهبری را به عهده بگیری.»

 لئونارد مارکوس مؤسس «رهبری اولیه و آمادگی ملی» در هاروارد است. او نویسنده همکار مک نالتی در کتاب «همه چیز به تو بستگی دارد» است.

ذخیره و اشتراک گذاری

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *